Skriv som en kompis
Hur skriver man en programtext som faktiskt får folk att köpa biljett?
Jag tror svaret är: som ett vykort eller ett sms från en kompis.
På Edinburgh Fringe såg jag många exempel på det.
I en sådan scenkonstdjungel överelever bara showerna med de vassaste och roligaste texterna. I kombination med en riktigt snygg bild givetvis. Och allra helst med fem stjärnor från The Guardian.
Texterna om de föreställningar som jag valde att gå på, kändes verkligen som om en kompis hade skrivit ett kort meddelande till just mig.
Inte med utrop av typen ”Du måste se den! Jag skrattade så jag kved!”. (Sådana omdömen får gärna komma från pressen däremot.)
Utan med en målande och personlig beskrivning av den utlovande upplevelsen. Rakt på känslan, och med en lätt identifierbar jargong.
Vill du ha ett exempel?
Så här stod det i texten om standup-showen "Accessible Pigeon Material" med Toussaint Douglass:
”Hello friend. Open your mind, take out what’s inside and wish it well on its future endeavours. You’re going to need the space for this one. I’m talking life, love, loss, finding your way and pigeons... quite a lot about pigeons actually... it's pretty pigeon-heavy to be honest. So please join me for an hour of joyfully absurd, charmingly awkward stand-up."
Varsågoda, ett exempel på riktigt bra kompiscopy.